Iedereen model!

Aimee Mullins loopt in bikini en met voetprothesen op het strand
Er beweegt iets in de reclamewereld en de schoonheidsindustrie. Iedereen kent natuurlijk de campagnes van Dove met 'volslanke' vrouwen (lees: gewone slanke vrouwen in plaats van supermagere meisjes). Nu wankelt de perfectienorm een tweede keer. Zowel L'Oréal en het parfummerk Mugler pakken uit met een model met beenprothesen. Een imagostunt?

In de wereld van perfectie en schoonheidsidealen maakt L'Oréal een opvallend statement. "Dat Mullins geen benen heeft, is bijzaak," lezen we in de Metro van 24 februari. L'Oréal maakt nu een onderscheid tussen schoonheid en aantrekking. "Het betekent dat je uitstraling hebt, ondanks je vele foutjes. De achterliggende boodschap is dat iedereen aantrekkelijk kan zijn."
 
Is het een imagostunt? stelt in Metro een terechte vraag. Steeds meer bedrijven nemen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid op, zegt trendwatcher Nathalie Bekxin Metro. Maar hoe integer zijn ze daarin, en in hoeverre is het gewoon een imagostunt? Hoeveel mensen met een handicap werken er bijvoorbeeld? L'Oréal zegt veel moeite te doen om personen met een handicap te recruteren, maar dat is niet makkelijk, want "ze krijgen niet zo veel cv's binnen van die mensen."
 
Een imagostunt kan ook betekenen dat je nu eenmaal altijd iets nieuws moet zoeken om op te vallen. Schaarsgeklede dames en heren op zich trekken niet per se meer de aandacht. Anderzijds is het altijd de vraag hoe vernieuwend je dan wel mag zijn. De beautywereld is volgens de trendwatcher verschrikkelijk conservatief en houdt alleen rekening met mooie mensen.
 
Niet verwonderlijk dus dat Aimee Mullins een superknappe sportvrouw is. Ook de blade runner, het model van parfummerk Mugler heeft geen voeten maar is wel een gespierde sprotman. Beide zijn kampioenen op de Paralympics.
 
Maar laat dit nieuws ons ondanks alle kanttekeningen toch hoopvol stemmen. Binnen de conservatieve en normbevestigende reclamewereld zijn het bij uitstek advertenties van parfums en schoonheidsproducten die de illusie van lichamelijke perfectie creëren. Dat nu juist in die branche een paar merken de moed vinden om vernieuwend te zijn, door mensen met een handicap naar voor te schuiven, is niet niks.
 
Een mens zou geloven dat de GRIP-campagnes rond reclame en Iedereen Model effect beginnen krijgen. Laten we hopen dat de andere bedrijven en media nog verder durven gaan!

Datum van publicatie in medium: 
24 februari 2011 om

Reacties

Babymodel met Down

Een Spaanse badpakkenontwerpster koos een baby met Downsyndroom uit als het gezicht voor de nieuwe kinderlijn. "Mensen met downsyndroom zijn even mooi en verdienen dezelfde kansen," zegt de ontwerpster, Dolores Cortes.
Zie artikel in Het Nieuwsblad

===Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

CAPTCHA
Deze vraag dient om spam-inzendingen te vermijden.
Beeld-CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.