INCLUSIEF brengt vier kinderen met een beperking die naar school gaan in beeld

Foto bij artikel
Over Inclusief onderwijs bestaan vele meningen. Kinderen die inclusief onderwijs volgen worden in de discussie zelden zelf gehoord. In een drieënzeventig minuten durende documentaire brengt Ellen Vermeulen het verhaal van Irakli, Nathan, Sami en Rosie in beeld. De momentopnames zijn beelden uit het leven gegrepen.

 
De documentaire start met zwart-witbeelden van Sami die samen met klasgenoot Camille begeleiding krijgt bij een opdracht. Daarna volgt een beschrijving van artikel 24 uit de VN-conventie inzake rechten van personen met een handicap. 
 
Beeldvorming
De volledige documentaire werd in zwart-wit of grijstinten gefilmd.  De kijker ziet vaak in close- up. Eenmaal voelt de kijker zich als een vlieg op de muur, andermaal is de close-up meer indringend; op de huid van Irakli, Nathan, Sami of Rosie. Enkele keren spreken de kinderen in voice-over om de beelden kracht bij te zetten. De vier kinderen staan centraal. Zij worden in dagelijkse activiteiten gefilmd zoals bv: een ontbijtmoment met het gezin. Wie een documentaire maakt over kinderen met een beperking kan onmogelijk de onmiddellijke contextfiguren vergeten: ouders en broers en zussen. Voor even aandacht hebben voor de context herinnert dat een handicap niet alleen het individu, maar ook de omgeving en bij uitbreiding de samenleving overkomt. 
 
De documentaire komt tegemoet aan vele uitgangspunten voor een gewenste beeldvorming over personen met een handicap. Ellen Vermeulen toont mensen met een handicap als mensen die mogelijkheden hebben. De beelden trachten pogingen weer te geven waarbij de kinderen volwaardig deel willen uitmaken van de samenleving; lees de school. Irakli, Nathan, Rosie en Sami worden zoals ze zijn, integer en als actieve klasgenoten gefilmd. Zij zijn mensen met een handicap, met rechten en vrijheid. Alle persoonlijke eigenschappen worden in beschouwing genomen, zowel aangename als minder aangename karaktertrekken. De documentaire gaat niet uit de weg dat Rosie en Sami “zware” momenten doorstaan. Net zoals kinderen zonder een beperking zware momenten kunnen meemaken. 
 
Volgende vragen blijven -in beelden- onbeantwoord: hoe verlopen de contacten met leeftijdsgenoten bij groepswerken en in gemeenschappelijke speeltijden? De kinderen zitten samen in de klas met kinderen zonder een beperking, maar welke overeenkomsten zijn er nog te vinden? Ondanks deze open vragen verdient Inclusief terecht een eervolle vermelding. De documentaire bevat niet eerder geziene elementen: ware en pure observaties uit het dagelijkse leven van kinderen met een beperking die naar school gaan. Een sterke documentaire was te zien op het Vlaamse televisiescherm. 
 
Inclusief is een documentaire van Ellen Vermeulen, vertoond op Canvas op zondag 8 september. De documentaire kan nog worden opgevraagd via digitale service en VRT.NU tot 8 oktober. Verenigingen/klassen/werkgroepen kunnen een vertoning met of zonder omkadering aanvragen op Inclusief blog.  
 
Voor de inhoudelijke aanvullingen over inclusief onderwijs wordt verwezen naar het artikel Q&A inclusief onderwijs op de website van GRIP vzw.
 

Datum van publicatie in medium: 
11 september 2019 om

Reacties

===Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

CAPTCHA
Deze vraag dient om spam-inzendingen te vermijden.
Beeld-CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.