Inclusief café - van onze reporter in Brazilië

Foto bij artikel
Ik zag net in een soort Braziliaanse versie van Panorama op de Braziliaanse tv een reportage over een inclusief café in São Paulo, het "CHEFS ESPECIAIS CAFE". Nee, ik kan de Braziliaanse tv niet bekijken in Antwerpen, maar ik ben momenteel nog in Brazilië dus heb ik geen keuze, want er is niets anders te zien, buiten voetbal (natuurlijk) en wat slechte shows met dans en muziek.

Het café dat men toonde was een proper, net café waar men, typisch Braziliaans, enkel koffie, thee, frisdranken en allerlei typische Braziliaanse versnaperingen kan verkrijgen die door het personeel zelf zijn bereid.De obers en oberessen, zowel als het keukenpersoneel, zijn personen met het downsyndroom, en werken onder begeleiding. In grote letters achter de toog hing te lezen "Inclusief".
 
Bij het bekijken van de reportage maakte ik mij de bedenking dat de reclame lelijk schreeuwerig was.  Het lag er (te) dik bovenop dat dit een café was waar mensen met een handicap de bediening verzorgen. Het café zelf is smaakvol en sober ingericht in zwart-wit tinten.

Ik spreek onvoldoende Portugees om er een woord van te verstaan. Ik zag wel dat men klanten interviewden, maar ook ouders die een kind me het downsyndroom hebben en iedereen was opgetogen over het initiatief. Het personeel werd opgeleid in een school die sinds 2006 bestaat onder de naam CHEFS ESPËCIAIS, dit hoeft geen vertaling.  Een 300-tal leerlingen met het downsyndroom kunnen er les volgen. 

Wat me stoorde aan de reportage was het feit dat de gemaakte  publiciteit die niet over de heerlijke ging die men er serveerde, maar over de bediening door speciale mensen. Op die manier loopt mijn zijn doel voorbij vind ik. Het leek meer op exploitatie van een handicap dan over een koffiebar met speciale koffie.

Op deze manier komen we weer in het speciale, het bijzondere dat een handicap is terwijl het een handelszaak tussen de andere handelszaken zou moeten zijn.

Ik begrijp wel dat  men alles wil inzetten om van het café een succes te maken maar net zomin dat men zoiets ten nadele van personen met een handicap doet, zo doet men dit ook niet ten voordele van personen met een handicap oftewel positieve discriminatie. Een handicap mag geen verkoopargument zijn, of zoals men het noemt in handelstermen "Een uniek verkoopargument". Misschien ga ik te ver met deze stelling en heeft het opvallende te maken omdat de reportage geïsoleerd is. 

De link die ik heb toegevoegd, verwijst ook naar het "CHEFS ESPECIAIS CAFE" en ik vind dat die er beter uit komt dan de tv reportage. Voor de vertaling van de Portugees-Braziliaanse tekst gaat u misschien eens te rade bij bevriende Brazilianen.

U vindt ook een link naar de website op mijn facebookpagina en een review over het programma zelf dat werd uitgezonden  op de zender TERRA.

Dit is de LINK naar het programma zoals ik het zag op TV.
http://razoesparaacreditar.com/negocios/chefs-especiais-cafe/
Herman Hillen Belo Horizonte, Brazil

 
 

Datum van publicatie in medium: 
20 juni 2017 om

Reacties

===Post new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

CAPTCHA
Deze vraag dient om spam-inzendingen te vermijden.
Beeld-CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.